Zantana

Zanta hamnade hos mig 2009, då hon var helt ur kondition och hade många hundra kilos extra kroppsvikt. Hon är dock fortfarande rejält kraftig, men vi jobbar på det.

I alla fall, 2009 var Zanta, rent ut sagt, hemsk. Nafsade, bet och var allmänt otrevlig och sur, vilket jag i dagsläget tror berodde på osäkerhet. Detta blev bättre med tiden och idag är hon för det mesta underbar att pyssla med.

Slutade rida henne helt någon gång 2011/2012 och övergick då till körningen och allt runt omkring, vilket inte Zanta hade något alls emot. Vi har hållt på med lite allt möjligt, från trickträning till att dra stock. Mestadels blir det bara hobbykörning ut i skog och mark, men ofta tar vi även något pass i paddocken, tränar intervaller, promenerar, harvar paddocken och annat kul.

Hon är den häst som har haft mest inflytande på mig genom åren, den som lärt mig mest och den jag utvecklats mest tillsammans med. Är henne oerhört tacksam för allt.

Första provridningen. Groteskt tjock och med pessoabett, hmm... 

 
Bland de första ridturerna efter att hon kommit till oss.

Sommaren 2014.











Kom ihåg mig?